Jump to content
Takadanobabaalien

[Swedish] Allmänt snack

Recommended Posts

Begå självmord är ni snälla, svenskjävlar. Svenskar är infekterade snart nekrotiska bölder på världskroppen, vars kirurgiska borttagande allting skulle förbättra.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just because this is a non-english section of the forum doesn't mean that you are allowed to use abusive, insulting language. Please read our rules regarding the international forum here: http://www.monochrome-heaven.com/topic/15366-international-lounge-rules/

 

 

You get a warning point and are banned from making any new posts for 5 days.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du menar "var".

 

J-rock har varit totalt dött i Sverige senaste fyra åren eller så, i alla fall folk som faktiskt är fans av visual kei. Räknar inte Yohio och co. eller folk som bara håller på med stilen men inte är intresserade av musiken.

Därför så har vi tyvärr i princip inga svenska fans här, tråkigt men sant. Om ni lyckas gräva upp några fler eller råkar känna folk så bjud in dem hit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förvånad man blev när man såg det här forumet haha. 

Det är sant dock att VK vart lite dött i Sverige sen många år tillbaka, även om jag känner till ett flertal som lyssnar på musiken men de, likt mig själv, har hängt med ett tag. Sällan jag hör om nyare VK fans i Sverige som inte är inne på Yohio & co spåret.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, känns ju som att det gick bra där ett tag, ca 2007-2010 när vi endå fick en spelning eller två av Japanska band. Folk tappade väl intresset helt enkelt

Share this post


Link to post
Share on other sites

Förvånad man blev när man såg det här forumet haha. 

Det är sant dock att VK vart lite dött i Sverige sen många år tillbaka, även om jag känner till ett flertal som lyssnar på musiken men de, likt mig själv, har hängt med ett tag. Sällan jag hör om nyare VK fans i Sverige som inte är inne på Yohio & co spåret.

Samma här!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja, känns ju som att det gick bra där ett tag, ca 2007-2010 när vi endå fick en spelning eller två av Japanska band. Folk tappade väl intresset helt enkelt

Tror det med, minns att många började lyssna på kpop, och sen det där kaoset med newnippon(tror dem hette så?) där spelningar blev inställda hit och dit gjorde nog inte saken bättre. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tror det med, minns att många började lyssna på kpop, och sen det där kaoset med newnippon(tror dem hette så?) där spelningar blev inställda hit och dit gjorde nog inte saken bättre. 

Jo New Nippon var det. Men som sagt så blev mycket inställt hit och dit, man ville ju inte hoppas på något tillslut XD

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jo New Nippon var det, var väl de som arrangerade mycket konserter i Europa om jag inte minns fel. Men som sagt så blev mycket inställt hit och dit, man ville ju inte hoppas på något tillslut XD

 

precis ;; minns att jag blev deppig när både UnsraW & Dio ställdes in.

Nu får man.. Dra till Finland om man vill se något haha. ):

Share this post


Link to post
Share on other sites

precis ;; minns att jag blev deppig när både UnsraW & Dio ställdes in.

Nu får man.. Dra till Finland om man vill se något haha. ):

Ja! Ville så gärna se båda...

 

HAHA ja alla kommer dit typ XD 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även Finland börjar bli en mindre och mindre marknad nu, enligt mina kontakter där i alla fall så börjar även eftersläntrarna dö av nu. känns som om Tyskland och Frankrike är de enda säkra länderna nu, även om Östeuropa verkar ha gått fram starkt. Länder som Ryssland, Ukraina m.fl. känns som om de får konserter varje turné, ofta till och med två shower i Ryssland. Om någon sagt till mig för fem år sedan att Dir en grey skulle spela konsert i Vitryssland så skulle jag nog ifrågasatt deras verklighetsuppfattning.

 

Och jo, sista spiken i kistan, utöver att fansen flydde för att lyssna på k-pop, var ju när New Nippon gick i konkurs i och med att UnsraW bara sålde runt 70 (!) biljetter till sin konsert. Efter det hade vi ingen som bokade band hit förutom några ströspelningar på konvent. Utan band som kommer så var det väl lätt att fler tappade intresset.

 

Nästan ännu sorgligare på en personlig nivå är att även när jag träffar nya visual kei fans, det finns några stycken, så kan jag ändå inte relatera till dem för deras referenspunkter är helt annorlunda. Folk som har Grieva och/eller Mejibray som favoritband och på allvar aldrig hört talas om något äldre än slutet av 2000-talets grejer. Säkert någon av er som känner igen er i min situation, haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Även Finland börjar bli en mindre och mindre marknad nu, enligt mina kontakter där i alla fall så börjar även eftersläntrarna dö av nu. känns som om Tyskland och Frankrike är de enda säkra länderna nu, även om Östeuropa verkar ha gått fram starkt. Länder som Ryssland, Ukraina m.fl. känns som om de får konserter varje turné, ofta till och med två shower i Ryssland. Om någon sagt till mig för fem år sedan att Dir en grey skulle spela konsert i Vitryssland så skulle jag nog ifrågasatt deras verklighetsuppfattning.

 

Och jo, sista spiken i kistan, utöver att fansen flydde för att lyssna på k-pop, var ju när New Nippon gick i konkurs i och med att UnsraW bara sålde runt 70 (!) biljetter till sin konsert. Efter det hade vi ingen som bokade band hit förutom några ströspelningar på konvent. Utan band som kommer så var det väl lätt att fler tappade intresset.

 

Nästan ännu sorgligare på en personlig nivå är att även när jag träffar nya visual kei fans, det finns några stycken, så kan jag ändå inte relatera till dem för deras referenspunkter är helt annorlunda. Folk som har Grieva och/eller Mejibray som favoritband och på allvar aldrig hört talas om något äldre än slutet av 2000-talets grejer. Säkert någon av er som känner igen er i min situation, haha.

 

Visst får Finland inte lika många spelningar som Ryssland osv, men de får fortfarande betydligt fler spelningar än Sverige haha. Är bara tacksam att ett nordiskt land får komma med i turnén i huvudtaget. Yes New Nippon vara en katastrof :) Något bolag drog hit Miyavi och Gackt efter det men sen har det ju vart ganska dött. Nyanko Scandal Factory är väl det enda nu tror jag som i alla fall försöker.. Något positivt att de fick hit Satsuki, även om det är en gratis konsert och inte riktigt RES längre, men ändå. 

 

Nu lyssnar ju jag ganska så intensivt på Mejibray då så jag är ganska tacksam när bandet får fler fans - men visst håller jag med att de borde finnas fler som ska lära sig uppskatta äldre japansk musik eftersom det finns så mycket bra som skrivits i historien. Men samtidigt har jag aldrig upplevt att folk som redan är involverade i genren har svårt att lära sig om det gamla. Men jag kanske refererar för mycket till mig själv eftersom när jag började lyssna på VK var Dir en grey exempelvis ett hyfsat nytt fenomen som jag genast fastnade för - men hade inga problem för det att kolla bakåt i tiden.

 

Det är en tunn balansgång det där, för det är lika viktigt att lyssna på nya band eftersom dem faktiskt för genren framåt. Skulle inga nya band tillkomma så skulle genren stanna och inte utvecklas, och det vore enligt mig väldigt tråkigt. Om det var okej att vara ett nytt fan som lyssnade på Dir en grey förr så borde det ju vara lika okej att vara ett nytt fan och lyssna på Mejibray ect. Vi alla började ju någonstans.

 

//trött och kanske svamlar lite sry.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nästan ännu sorgligare på en personlig nivå är att även när jag träffar nya visual kei fans, det finns några stycken, så kan jag ändå inte relatera till dem för deras referenspunkter är helt annorlunda. Folk som har Grieva och/eller Mejibray som favoritband och på allvar aldrig hört talas om något äldre än slutet av 2000-talets grejer. Säkert någon av er som känner igen er i min situation, haha.

Kanske missuppfattar dig nu p.g.a. sjukt tidigt på morgonen men vadå, menar du att man inte är ~kvalificierad~ nog om man inte gillar äldre visual kei också?

 

Alla börjar någonstans, och majoriteten av dom som börjar lyssna på visual kei hittar nyare band. Samt alla bryr sig inte ens om äldre band.

Personligen är Grieva ett av mina favoritband (mestadels p.g.a. att dom försöker återuppliva det gamla 90-tals/tidiga 2000-tals soundet, tillsammans med resten av banden på deras skivbolag), men samtidigt älskar jag luna sea, deshabillz, banden på matina/key party, tidiga dir en grey osv. Men ser inte riktigt hur det är relevant egentligen. För mig personligen så blir jag glad så länge Svenskar intresserar sig mer i visual kei (och då menar jag inte Yohio&co), för det gör oss till ett land som potentiellt skulle kunna ta emot japanska band för spelningar här igen. Att skrämma iväg folk med elitism är inte rätt väg att gå.

 

Föresten, på tal om spelningar i Sverige. Tycker inte ni det är konstigt att typ sjukt små band tar sig hit? Via företaget som tar hit HITT osv? Nyanko Scandal Factory heter dom tror jag. Är det ett bolag som typ känner banden som spelar här eller något? Aldrig fattat grejen. Måste vara mer lönsamt att faktiskt punga ut liiite mer pengar men få hit ett band som även skulle locka internationella gäster (Mejibray te.x.) och generera pengar till företaget.

 

EDIT: Men kul att fler Svenskar hittat hit! Vet inte om ni varit medlem här längre än mig, men om inte: välkomna! :>

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ska svara mer utförligt sen men ville poängtera för att undvika missförstånd (som redan uppstått) att det var på en personlig nivå, alltså en sorg över att inte kunna relatera till människorna även om vi gillar samma genre i grunden. Såklart får de lyssna på vilka band de vill.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tvärt om så är jag väldigt glad när det finns nya fans som är villiga och intresserade att lära sig, och jag har spenderat mycket av de fjorton år jag hållit på med vk med att visa nya fans band och försöka sprida kunskap, så jag sitter verkligen inte i något elfenbenstorn och tittar ned på andra. Det är nog mer det att jag drabbats av några motgångar på sistone och de jag försökt visa de äldre grejerna inte alls varit mottagliga, och det är egentligen inte sådär jättemärkligt eftersom musiken är väldigt olika. Hoppas vi förstår varandra nu, behöver inte missämja bland de sista fans som finns kvar, haha.

Sen angående det här stället, jag har varit här sedan början, då jag känner folket som driver stället, men har aldrig skrivit mycket, jag har dock faktiskt träffat på er alla på olika ställen tidigare, haha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är verkligen allätare när det kommer till visual kei. Allt ifrån mejibray till matenrou opera, meabel, Acid Black Cherry.. X-Japan, hide, ザアザア, morrigan.. Det är trist att begränsa sig, typ. Det är nog få band under de här åren jag inte gett en chans.

Share this post


Link to post
Share on other sites

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...